هشدار متقابل ایران و اروپا بر سر پرونده هسته ای
نوشته شده توسط : ipxrxt

تغیر لحن ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای

اگر به گفته‌های امروز مقام‌های ایرانی استناد کنیم، امیدی به مذاکرات هسته‌ای پیش رو نیست. در حالیکه دو روز مانده به گفتگوهای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، و دو هفته هم به مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک در مسکو.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

ساعاتی پس از صدور بیانیه هشدارآمیز اتحادیه اروپا در انتقاد از "تعلل" ایران در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، سعید جلیلی مذاکره کننده هسته ای ایران، پی گیری "گفت‌وگو صرفا برای گفت و گو" را در مورد پرونده هسته ای بی‌ثمر دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای جلیلی چهارشنبه ۱۷ خرداد (۶ ژوئن) در نامه ای به کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده کشورهای ۱+۵ نوشت: "تعلل طرف مقابل در برگزاری جلسه معاونان و کارشناسان، اراده آنان را برای گفت‌وگوهای موفق در مسکو در ابهام و تردید قرار می‌دهد."

نامه سعید جلیلی، در شرایطی منتشر می شود که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرده که هلگا اشمید، معاون سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به دو نامه علی باقری، معاون دبیر این شورا، پاسخ نداده است. موضوع این نامه ها، پیشنهاد برگزاری نشستی در سطح معاونان روسای هیات های مذاکره کننده هسته ای، برای بررسی دستور کار مذاکرات آینده در مسکو بوده است.

پرونده هسته ای

اتحادیه اروپا از ایران خواسته "بدون تاخیر بیشتر" موافقتنامه ای را با آژانس بین المللی انرژی اتمی امضا کند که به این آژانس اجازه بازرسی های بیشتر از تاسیسات هسته ای را بدهد

کوسیا نچیچ سخنگوی سرپرست هیات نمایندگی گروه ١+٥، به بی بی سی گفت که پاسخ نامه های آقای باقری به خانم اشمید دو روز پیش ارسال شده اما گروه ۱+۵ "به علایمی از طرف ایرانی نیاز دارد که حاوی ابراز آمادگی برای ورود به محتوای پیشنهاد گروه ١+٥ باشد."

خانم کوسیانچیج افزود: "ما در اصل مخالفتی با جلسات فنی نداریم، اما زمان برای برگزاری چنین جلساتی مناسب نیست. موضوع، ماهیتی سیاسی دارد و کمیسیونر عالی (کاترین اشتون) مستقیما با دکتر جلیلی تماس می گیرد."

به گزارش ایسنا، دفتر معاون رسانه ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دریافت نامه خانم اشمید را تایید کرده اما گفته است که "این نامه پاسخ نامه های باقری نبوده است و در این نامه، نقطه نظراتی از سوی اشمید اشاره شده که در باره برگزاری نشست معاونان و کارشناسات قبل از نشست مسکو نیست و فقط مباحث کلی است".

بیانیه امروز اتحادیه اروپا

"اتحادیه اروپا یک بار دیگر بر اهمیت دسترسی سریع به تمامی سایت ها، افراد و اطلاعات، به شیوه و در زمان مورد درخواست آژانس تاکید می‌کند"

بیانیه امروز اتحادیه اروپا

همزمان با این تحولات، امروز اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای از ایران خواست "بدون تاخیر بیشتر" موافقتنامه ای را با آژانس بین المللی انرژی اتمی امضا کند که به این آژانس امکان دهد تا کلیه بازرسی‌های لازم را برای اطمینان یافتن از ماهیت برنامه هسته ای این کشور به انجام رساند.

خبرگزاری فرانسه یادآوری کرده یوکیا آمانو رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی، ماه گذشته پس از سفر به تهران گفته است که ایران به زودی موافقتنامه ای را امضا خواهد کرد که بر مبنای آن، آژانس به مکان ها، مدارک و افراد مرتبط با برنامه هسته ای ایران دسترسی کامل خواهد داشت. اما چنین موافقتنامه ای هنوز امضا نشده است.

بیانیه امروز اتحادیه اروپا، با پافشاری بر ضرورت بازرسی از سایت پارچین آورده است: "اتحادیه اروپا یک بار دیگر بر اهمیت دسترسی سریع به تمامی سایت ها، افراد و اطلاعات، به شیوه و در زمان مورد درخواست آژانس تاکید می‌کند."

سایت پارچین در نزدیکی تهران قرار دارد و آژانس پیشتر گفته بود که ممکن است در این مکان انفجارهایی آزمایشی صورت گرفته باشد. ایران ادعای آژانس را رد کرده و تاکید کرده است که سایت پارچین، ارتباطی با برنامه هسته ای این کشور ندارد.

علی اصغر سلطانیه سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، امروز در جمع خبرنگاران، آژانس و کشورهای غربی را متهم کرد که می خواهند این نهاد را بر خلاف منشور و وظایفش به یک "سازمان اطلاعاتی" تبدیل کنند.

"دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه گذشته پس از سفر به تهران گفت که ایران به زودی موافقتنامه ای را امضا خواهد کرد که بر مبنای آن، آژانس به مکان ها، مدارک و افراد مرتبط با برنامه هسته ای ایران دسترسی خواهد داشت"

این سخنان در حالی مطرح شد که نمایندگان آژانس قرار است جمعه این هفته با آقای سلطانیه در محل نمایندگی ایران در وین مذاکرات تازه ای داشته باشند.

وی تاکید کرد که برنامه هسته ای ایران و غنی سازی اورانیوم "به هیچ وجه" در ایران متوقف نخواهد شد و خواستار واقع بینی مذاکره کنندگان با ایران شد.

جلسه قبلی مذاکرات هسته ای ایران و گروه ١+٥، در روزهای ۲۳ و ۲۴ مه در بغداد برگزار شد. در این جلسه، دو طرف بر سر ادامه مذاکرات توافق کردند و اعلام شد که دور بعدی گفتگوها در روزهای ١٧ و ١٨ ژوئن در مسکو صورت خواهد گرفت.





:: برچسب‌ها: سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 492
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: